måndag, maj 21, 2007

och själv har jag blivit tokig! Galen!

Och helt plötsligt, mitt på sida 236 i Ekelöfs Rättegång III blir jag totalt förundrad och imponerad över denne gubbes verk. Hur i hela friden är man funtad för att kunna skriva något så stort och genomtänkt? HUR?!

Jag fattar inte, jag gör det bara inte!

Sida upp och sida ned med tankar som hänger hyfsat ihop fullspäckade med hundratals fiktiva exempel uppradade som om de vore skapta av gud själv.

Jag fattar inte... helt ofattbart!

6 kommentarer:

H. sa...

Haha, du har verkligen tappat förståendet :P Fast å andra sidan, det är så det brukar bli innan en tenta ;)

Och sidan ser väldigt stiligt ut måste ja säga :) Även om den svarta kändes väldigt du. Inte för att jag vet vem du är så, men utifrån dina texter så :) Men ombyte förnöjer, eller hur :)

Och håll koll på Ekelöf-hysterin! Det är väldigt lätt att det utvecklas till vansinne ;)

Benny Lindholm sa...

utvecklas? Känns som att jag redan är där. Var till och med uppe och tittade på hans foto bland alla andra foton på professorer på Juridicum. Det var inte så mycket att se dock. Ganska tråkig och ful.

Men måste man inte vara lite oförståndig och galen för att vara jurist å andra sidan? Visst blir man väl det med studierna?

Fast jag var nog det redan innan.

Och visst, jag kände mig väldigt hemma i det svarta. Det kändes som att det passade mina inlägg väldigt bra. Men kände också att det var dags för nåt annat.

Och så är det väl i tentatider, man bryter upp från det som har varit. Är man frisk bli man galen, och är man redan galen blir man ännu galnare?

H. sa...

Jag vet precis vad du menar. Och tankar som var väldigt avlägsna förr aktualiseras helt plötsligt, som strössel på vansinnestårtan ungefär. Minst sagt kan man säga att man är känslomässigt (och fysisk för övrigt) under tentatider.

Och det där med att kolla upp hans foto- har vi inte varit i det träsket allihopa! ;)

Och ja, man måste nog ha en skvätt galenskap i sig. Och har man inte det så har man inget att oroa sig för, för det kommer ju med studierna. Lord knows. Fast jag är lite som du, jag var galen redan innan. Or so they say. :P
Men så länge man är produktiv så ska man inte klaga. Lr nåt :P

H. sa...

woops, glömde flika in instabil i det första st, sista meningen. Och en efterchock av instabilitet visar sig.. :P

Fröken Lund sa...

Han hade ju några år på sig att skriva sitt verk. Men jag håller med, det är grymt imponerande. Det är få människor som lyckas - och har tålamod - med att skriva sådana mästerverk som Ekelöf presterade under sin levnadstid. Rättegångsböckerna är verkligen processrättens biblar.

Anonym sa...

Galning... Såklart du inte fattar om det är ofattbart. Ät ett russin.

(Vad snygg bloggen har blivit, förresten!)