tisdag, oktober 23, 2007

ett, två, tre på det fjärde ska det ske

1. Det var en liten hamster som sprang längs vägen och det var minsann en söt liten hamster. Den samlade kottar och bär och la ner hela sin ära i att plocka de allra finaste av kottar och bär. Den sjöng på väg till jobbet och den sjöng på väg hem från jobbet. Den samlade alla söta små bär i sin stora, stora silo som låg där uppe på kullen vid sidan om den stora vägen. En dag så hittade jag den där hamstern, och som den snälla lilla pojke jag var med väskan i högsta hugg och räkneboken under armen, gav jag ett litet hallon till den lilla hamstern. Jag hade hittat hallonet lite tidigare på min väg till skolan och jag hade tagit det för att ge det till min klasskamrat. Men eftersom jag såg den så hårt arbetande lilla hamstern gav jag hallonet till den istället. Hamstern tackade så fint och tog med hallonet till sin stora silo och lät det ligga där. Sedan kom den tillbaka och bockade och bugade och tackade så stort. Jag såg sen den lilla hamstern springa längs vägen varje dag jag gick till skolan, och varje dag gav jag ett hallon och varje dag tackade den lilla hamstern. Tills en dag jag var tvungen att byta väg till skolan eftersom jag börjat mellanstadiet. Jag kastade en blick mot den gamla vägen lite då och då och jag såg då hamstern vinka mot mig. Tills en dag då jag inte längre såg hamstern. Silon var borta och alla hallonen med den. Jag undrade länge vad som hänt och åren gick. Jag började högstadiet och jag gick klart gymnasiet. Men ingen hamster. Ingen hamster.

2. Jag ska flytta men allt kanske går åt helvete. Så här står jag utan någon säker närmare framtid eller hamster. Det suger lite.

3. Jag måste skriva pm i marknadsföring. Så här står jag utan idéer, utan säker koja nästa vecka och utan hallon och hamster.

4. Jag måste göra seminarier i associatonsrätt. Så här står jag mitt i ett pannkakepm, utan hallon och hamster vilse i en associationsskog utan kojor.

Vilse i en skog utan kojor. Säg, vart tog alla hallonen vägen, lilla hamster?

Inga kommentarer: