tisdag, december 09, 2008

rap - pa pa pa - port

Usch! Ja, detta inlägg kommer handla om vad vissa lärda akademiker skulle kalla baksidorna av detta mitt Erasmus-utbyte.

Pengarna
När man är Erasmusstudent badar man i pengarna. I alla fall tror man sig göra det. Följaktligen, när jag satte mina oskyldiga små tassar på engelsk mark för ca två och en halv månad sen, var ekonomin inte en fråga som jag oroade mig för eller trodde att jag skulle oroa mig för. Jag festade, jag handlade, festade och spenderade. Det köptes böcker och grejer till hemmet. Det betalades resor till olika delar av landet (nåja) och det köptes cykel. Pengarna försvann i så rask takt att det funderades på att sända en officiell protest till Sverige från utrikesdepartementet här i England. Man ville minsann inte ha nåt svenskt bistånd.


Engelska småmynt

Men jag lugnade ner mig så småningom. I takt med att kassakistan blev lättare och sinnet nyktrare (nåja) letade jag fram svångremen. Så nu räknar jag småpengar, äter aldrig ute, köper inget onyttigt, lagar matlådor och propagerar för billigare nöjen. Synd bara att knäckebröd och havregryn inte existerar i det här landet.

Studierna
Ok, jag trodde inte att detta år skulle bli någon semester, men i takt med att den ekonomiska situationen har uppenbarat sig har så också den akademiska gjort det. Ok, i ärlighetens namn är det svårt att med bestämdhet säga hur den akademiska situationen ser ut. Här i England studerar man inte på samma sätt som hemma i Uppsala. Om vi i Uppsala mer eller mindre läser en sak åt gången, läser man här - på gott och ont - allt på en och samma gång och om vi i Uppsala tentar av kunskaperna, skriver man här uppsatser.


Engelsk bok i avtalsrätt

Och det är här det blir knepigt eftersom jag för det första inte är en haj på att skriva uppsatser på juridisk engelska och för det andra inte vet vart nivån ligger. Generellt sätt känner jag att jag hänger med under seminarierna men uppsatserna, vad krävs för dem? Den jag har skrivit (haffsat ihop) hittills gick ju bra, men den går egentligen inte att jämföra.

Det blir ju inte bättre av att jag - nu när jag har nyktrat till efter ett par månader - har sju uppsatser att skriva om sammanlagt drygt 20 000 ord.

Nä, det får räcka för nu. Nästa gång blir det kanske lite mer om engelskheten. Ja, den mentalitet och det samhälle som faktiskt förvånar och skrämmer mer än vad man kan tro.

Nu: tvätta klart och pallra sig til biblioteket.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag kommer förhoppningsvis att åka till England på utbyte nästa år och ser gärna fler sådana här inlägg :) Hur är det med engelskan, klarar man av den? Läser du med andra internationella studenter eller med engelsmän?

Julia sa...

Havregryn kan du kopa i storpack! Mums mums.

Anonym sa...

haha... uppsater ... just wait until examperiod begins. Kolla runt och studera dina engelska kurskamrater... det är kul hur hysteriskt det blir i biblioteket när alla siktar på en 2:1 minst!

Se uppsatserna som en träning till tentorna, då tentafrågorna brukar ha samma stil som uppsatsfrågorna.

Benny Lindholm sa...

Nollåtta:
Tack vare det svenska skolsystemet så upplever jag att engelska inte är något problem över huvud taget. Du kan pusta ut ;)

Julia:
Jo, hittade ett stort paket nere vid golvet. Men de smakar inte som i sverige. Haha, blott Sverige svenska havregryn har.

E!:
Haha, ja, mina kursare här är smått hysteriska. Jag har dock bara en exam. Jag lyckades (eller misslyckades, beror på hur man ser på det) välja en kombination där flertalet kurser examineras genom uppsatser. Sju stycken rättare sagt =/. Men det är bara 20 000 ord å andra sidan :P