måndag, november 14, 2005

Är det skillnad på Uppsala och Stockholm? Bortom de disiga regnmolnen och differensen i befolkningsmändg, är det någon skillnad mellan de båda städerna? Det finns ju de som är av den uppfattningen, att det inte bara är det ytliga som skiljer de båda städerna. Att det inte bara är antalet invånare, städernas geografi osv som skiljer, utan även annat.

Det må mycket väl vara så. Diskussionen var av den arten och behandlade det ämnet ändå när jag besökte frisören imorse. De hade öppnat nytt. Det var fräscht, de bjöd på tårta, de hade gömt undan den gamla (anno 1910) inredningen i ett litet museierum. Och hon, araben som klippte mig, sa att skillnaden var påtaglig. Hennes man kom ju från Rinkeby. Och i Stockholm var alla kalla. Här i Uppsala var alla varma.

Märks attityden?

Kanske har hon rätt. Hemma är folk stressade, ytliga. Perfektisar. Jag vet att jag berört ämnet förut. Men perfektisarna existerar ju här i Uppsala också. Om man försöker påstå att människor (i den mån de verkligen existerar) här i Uppsala inte är pretantiösa och ytliga och egooistiska, att de inte är tvättäkta perfektisar, då har man fel.

Fel Fel Fel...

De smyger i gränderna runt domkyrkan och äter människor likt förbannat här som i Stockholm.
Men så är jag nog lite vinklad också. Stockholm är min hemort. Min uppväxt. Hur mycket den än växte åt fel håll. Men Stockholm är inte perfekt. Bara större. Och mer skillnad. Överallt. Stockholm kan vara Uppsala, men det kan också vara Mecka eller Vatikanstaten, kryddat med Kreuzerg-anda och annat smått och gott. Och Östermalm är ju i en klass för sig.

Så det är nog en skillnad, fast mest i folks medvetande. Som alltid.

Men Skåne rular ju fortfarande fett.

Nä, nu är det dags att plugga.

Sen: Akalla

Inga kommentarer: