söndag, december 25, 2005

Igår var det julafton. Julafton i ett radhus i den södra förorten till Stockholm. Julafton med far, hans sambo, hennes två ungdomar till barn, sambons syster med man och två ligister till barn och sambons föräldrar. Och så jag då. Men jag var ju tomte. Ska nog söka till dramaten när allt kommer kring.

Vi gick dit efter en lunch med vin och massa snaps. Väl där bjöd jag på choklad. För inte kan jag ju vara bortbjuden utan att spä på svärmorsdrömmen. Så en chokladask fick jag minsann punga ut. Gott så. Annars var det ju tomtespektakel, Kalle Anka på Tv och julklapps utdelning. Sen var det julmaten. Och julmaten var som den brukar. Vilken överraskning va? Julskinka och sill i år igen. Men ingen var förvånad. Allra minst jag.

Och så var det mer sprit. Glögg, vin, mera vin, groggar och snapps och gud vet vad. Man undrar ju egentligen vad det är för spritberoende samhälle vi bor i. Men jag är inte den som klagar.

Missta inte den smått raljerande tonen för föraktfull. Gårdagen var bra. Kanske för bra. Kunde gott konstatera att det var den bästa julafton på år och dar. Bara de julaftonar som mamma ordnade med ett stort bord dignande av julmat, halva släkten och en smått religiös julkappsutdelning. Religiös i den meningen att julafton verkligen var den bästa dan på året. Och det har det verkligen inte varit sedan dess. Men gårdagen var snudd på super. Riktigt bra. Sen om det berodde på familjekänslan eller om det berodde på spriten låter jag vara osagt.

Men jag fick en massa (MASSA) pengar, en leksaksbil (hehe), ljus och ett fat att ställa ljusen på.

Annars så sov jag idag till klockan elva. Super det med. Sen åt vi lunch inne i stan innan jag åkte tillbaka till Uppsala. Till den tomma studentstaden.

Men imorgon är det jobb. Som vanligt. Hehe. Mycket pengar blir det.

Inga kommentarer: