torsdag, januari 12, 2006

Och där flög livet förbi. I ett andetag, i en handvändning. Ett par dagar passerar och med dem minnen för livet.

Helsingborg känns som ljusår bort och ändå har det inte ens gått en vecka. Två föreläsningar, ett seminarium, evigt springande på bokhandeln, evigt letande efter tentamensresultat, ett basgruppsmöte på tu man hand med okänd människa och en avskedsfest senare.

Plånboken spyr med andra ord. Det blir så ibland. När man inte äter tillräckligt så spyr man till slut. Man får kväljningar och konvulsion efter konvulsion senare är man ännu magrare. Stackars plånbok, håll ut håll ut, om ett par dagar mår du bättre. Jag lovar!

Och när jag ändå är på ämnet: CSN äter skit, som Shane skulle ha sagt. Det som förr bara var mer eller mindre tomma ord, dogmer och stiliga tankar blir nu verklighet. Varför ska jag som ger mig själv arbetslivserfarenhet och betalar skatt straffas? Nåväl, jag har inte straffats än men jag känner oråd. I verkligheten driver CSN folk till att arbeta svart.

Jag vet, det är inte CSN som är bovarna, utan de som fattar besluten. Men det gör knappast saken bättre. Bara sämre. Ännu längre bort, ännu längre bort.

Jag har hört att den bruna filten eventuellt ska lämna programmet. Det är gott det. Inte för att jag bryr mig egentligen, han är bra som han är. Om än aningen otrevlig.

Så var det nytt folk då. En halvgalen professor i skadeståndsrätt som skrattar lika mycket åt sina egna skämt (som tex att tappa en kruka i huvudet på folk ggr 12) som han säger omöjliga saker ("då kan vem som helst göra vad som helst, eller etc...") och är allmänt flummig. Kanske är det ett karaktärsdrag på den andra terminen. Vikarien idag, kommer inte ihåg hennes namn, var lika torr i sin humor och allmänt snurrig. Men hon var bra hon också. Jag bara väntar på att jag ska skratta hysteriskt åt mig själv och verka allmänt förvirrad. Fågelinfluensan, vad är det? Jag kommer få juristsjukan...

Men det verkar bra, intalar jag mig själv, det verkar bra. Och livet fortsätter att flyga förbi. Så om jag är frånvarande vet ni varför...

Imorgon: föreläsning i missionskyrkan (?)

Inga kommentarer: