fredag, april 21, 2006

Snälla Mr Torbjörn, berätta en gång till! Jag är inte säker på att de flesta av oss förstod. Hur var det man räknade ut olika gäldenärers betalningsansvar när en eller flera har förbehåll? Hur var det man gjorde? Jag tror inte att dina 17 upprepningar var riktigt tydliga...

Fast ironin till trots så förstod inte alla. En flicka fattade inte ens att det var tre gäldenärer fastän Mr Torbjörn klart och tydligt skrivit gäldenär A, gäldenär B och gäldenär C. Och en kille undrade hur man delade upp en krona i olika delar. Men den frågan förstod inte ens Mr Torbjörn. Trots killens tre upprepningar av frågan. För killens skull kan jag berätta att en krona består av 100 ören och att i det fall bråket inte går jämt ut på ett antal ören finns det något som kallas öresavjämning...

Mr Torbjörn har med andra ord gjort det igen. Någon gång mellan hans redogörelse för hans målerikunskaper (enligt egen utsago kan han inte måla lika fint som de Rembrandt målningar han beskådat på något konstutställning i Köpenhamn för inte så länge sedan) och hans erkännande stod han med ett stort flin och höjda ögonbryn framför oss och förklarade det uppenbara. Du hörde inte om erkännandet? Jo, det är tydligen så att han snott (usch vilket arbetarspråk jag har tagit till mig...) någon überkulturell kejsarbiografi. Med andra ord: låna inte ut böcker till Mr Torbjörn. Särskilt inte om de handlar om kulturellt tjafs.

En kinesisk kejsare

1 kommentar:

Fröken Lund sa...

Den där Torbjörn verkar vara en skojig filur.