söndag, augusti 27, 2006

..då ska vi se om vi kan ro igång den här skutan då. Sitter i solskenet vid mitt fönster, du vet fönstret mot världen, försöker filosifera, försöker begrunda. Sätter mig och skriver istället.

Idag är sista dagen på sista veckan på sista sommaren. Sista dagen på det sista av det mesta när jag tänker efter. Men det är ju det som är så underbart med livet antar jag. Eller antar och antar, så är det. Rätt och fel, allt på en gång. Det blir en hejdundrande pannkaka i slutet. Sylt nån?

Som en gigantiskt förlossning har det varit dock. Velande satt jag runt hörnet och undrade om jag nånsin skulle förlösas, men som på en given signal tog vi oss i kragen och drog oss ur. Perverst? Kanske, men välkommen till livet.

Jag krälade mig ur det stora skötet, navelsträngen klippte jag själv och nu står jag här, rentvättad och med det sista glaset vin i handen. Verkligheten tejpade fast sig själv runt huvudet, den river och sliter. Blodet rinner. Sylt nån?

Var på V-dala igår. Bland fem miljarder reccar och annat pack utklädda till allt från flytande dykare via cykelfantaster till östgötariddare. Med norrköpingsmålet i mun stred de tappert. R och jag stod och snackade med några inventarier och inte blev vi klokare för det. Men det var det nästan värt. Även om promenixen hem var lite väl.

När jag väl kom hem skymtade jag sen Pontus Pilatus och jag förstod att pannkakan snart var klar. Mjummy.

Men det känns skönt att komma igång igen. Jag är ganska taggad inför T3. Konstigt det där. T2 slutade ju som den slutade. Det var en annan pannkaka, eller snarare en liten plätt när jag tänker efter, men ändå. Fast det känns skönt och komma igång igen. t3, here I come.

"Och den orädde lille juriststudenten tar sats och tar ett språng in i den tredje terminen. De orädda små ögonen ser dock inte hindren. Och där springer han, oj, han snubblar, oj oj oj oj, hur ska det här gå? Och nu ramlar han också. Det där kan inte ha varit skönt. Nåväl gott folk. Om man springer fort utan att se sig för kan det mycket väl stå en T3 i vägen som stjälper allt. Låt det bli läxan för idag. Och nu över till vädret"

Imorgon: Ingen aning. Ny vecka, ny termin, nytt liv?

Sylt nån?

Inga kommentarer: