onsdag, november 08, 2006

Gösta Ekman höll föreläsning i måndags. Med teatralisk pedagogik och ett evigt upprepande hamrade han in kunskapen i våra små djuristhjärnor. I grön kostym, direkt från dramaten lutade han sig fram som en fågel, spottade ur samma ord minst tre gånger ”BODELNING!! Bodeeeeelning! BOOOOOOOOdeeeeelning!” spott spott spott.

Roligt.

Men reptilhjärnorna vaknade istället. Bakom mig satt ett par flickor som inte såg Gösta utan snarare en humoristisk djävul. Jag fattar inte det faktiskt. Hos oss på juristprogrammet här i Uppsala har vi i praktiken frivilliga föreläsningar. Jag tror att det står i nåt bortglömt dokument nånstans att vi egentligen har närvarokrav på föreläsningarna. Eller kanske inte. Jag vet inte. Men det spelar i vilket fall ingen roll. Det är ingen närvarokontroll.

Titta han rimmar! :) hehe.

I alla fall. De små flickorna, sorry, det ligger verkligen inget könsförakt i det, jag säger små flickor därför att deras beteende var mycket infantilt, andaaaas. Suck. Ingen kommer fatta det här. Änyway. Hehe, svengelska. I alla fall (FÖR FYRTIOELFTE GÅNGEN – det kommer inte bli nån skrivare av mig, det märker jag) Suck. Igen.

Nytt försök:

Tjejerna som satt bakom mig satt och fnittrade åt Gösta och klagade över familjerätten nästan hela föreläsningen. Jag ville bara ställa mig upp mitt i föreställningen (ursäkta Sickan) och högljutt säga ”Men om det nu är så jävla tråkigt att sitta här, GÅ HEM!!!!!”

Men det vore ju bara fånigt. Nästan som en rättshaverist typ. Fast det passar kanske oss jurister.

Aja, det visade sig i alla fall till slut att smygrassen i min seminariegrupp tillhörde Jönssonligan. Fast kanske förvånar det ingen, han har vissa likheter med Gösta.

Jajuste, sen så var det hälsningen också. Tydligen så hälsade Herr Justitieministern (den för typ hundraarton år sen, hur nu det går ihop med tanke på att det var mitten på 80-talet) att de regler som han då införde är utformade så att medborgarna utan juridisk expertis ska kunna göra en korrekt bedömning av arvskifte. Yeah right.

Hmm. Plugga var det ja…

Inga kommentarer: