torsdag, januari 04, 2007

Gäsp.


Lyssnar till Pengabrorsan. Riktigt bra faktiskt. Vad nu det där sista skulle vara bra för. "Faktiskt". Jag har ju gillat de tidigare albumen så varför inte det senaste? Men det är bra. Det är ungefär samma slags texter, även om de ju inte är skrivna av honom den här gången, mer översatta. Och han gör det ju bra.


Annars flyter det mest på. Idag rullade jag av förvåning och en aning ilska faktiskt (shit, nu är jag där igen – iofs mer befogat denna gång) ur sängen nån gång innan ett. Käkade lite frukost som nog snarare borde kallas lunch och halvstädade sen lite. Lika bra. Känns i alla fall bättre nu.

Klarar inte av stök och skit i för stora mängder.

Slängde sen in en falukorv i ugnen som jag hällt en massa ost på. Det var gott. Falukorven simmade i ett hav av krossade tomater som jag hackat ner lite lök i. Jag hade även skurit upp den som en galen obducent och tryckt ner lök i ringar och senap i skårorna. Käkade det sen med bulgur.

Kollade en släng på Rapports årskrönika också. Det är ju så man blir rädd. Krig överallt. Hörde förresten, eller kanske läste, kommer inte ihåg, att USAs kostnader för kriget är ungefär vad som krävs för att utrota fattigdomen. Svältande barn eller vapen? Vart ska pengarna gå? Det värsta är att det ofta blir ett barn med vapen. Det är ju så att man blir rädd. Blir rädd.

Frågan är vad alternativet skulle vara. Men dagens omvärld - ett Ryssland som knackar på dörren, ett mellanöstern som känner sig mer trängt än nånsin och bränner upp konsulat, ett USA som letar efter olja under varje sten, ett Kina som letar under allt annat – så kan man ju undra om det inte är dags att bygga några fler JAS-plan. Men vad hjälper vapen mot vapen?

Moraliska frågor mot världsliga.

Vad är bäst? Att kämpa mot elakheten, med vapen om så krävs, eller lägga sig platt och kanske tvingas till odemokrati och annat läskigt?

Imorgon kommer iaf E tillbaka till Uppsala och jag ska bjussa på lite käk. Dock ingen styckad falukorv som simmar i ett tomathav. Smilbanden har vaknat.

Imorgon: städa klart, leta böcker och bjuda på mat.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag ser fram emot maten :) Vi ses snart!