onsdag, mars 14, 2007

Det har varit fantastiskt väder idag! Men det uttalandet börjar bli lite uttjatat så jag slänger upp en bild istället:


Jag och Ida satt på bryggan utanför JB med varsin kopp kaffe, solade oss och snackade om ditten och datten.

Det blev ingen politikande idag, men jag hade fått ett flygplad med lite politik på. Det var Vänsterns Studentförbund i Uppsala som hade skickat ut det och det handlade om korridorsdemokrati. Ganska skoj och ganska träffande, även om vissa saker var lite vilsna. T.ex. det om att könsmaktsordningen finns i korridoren också. Pyttsan!

klicka på bilderna för att förstora upp och läsa

Ida var ganska lustig också. VSFs poäng var att kollektiva problem (läs disk i köket och skit på golven) behöver kollektiva lösningar (läs städschema och förhållningsregler) och att det bara är vänstern som har den approachen mot problem i samhället. Men det stämmer inte! Om vänstern skulle få styra i korridorerna hade korridorena lagt sig i hur man städar på rummet och vi alla varit tvungna att lägga ut för varandras hyror och kanske till och med betala feta arvoden till den som sitter på korrekassan (vilket iofs inte vore så dumt eftersom det är jag som gör det i min korridor...). Med andra ord så är den modesta kollektiva lösningen på korridorsproblemen ganska höger i flygbladet. Cred till Ida för den analysen.

Imorgon: straffsession på bibblan för letande av material till och framför allt svar på PM-uppgiften.

Inga kommentarer: