måndag, mars 12, 2007

En vanlig dag i plugget

Jaha, så börjar ännu en dag på juridicum lida mot sitt slut. Sitter som vanligt i lampans sken vid datorn i mitt lilla rum ute i Flogsta och försöker sammanfatta det mesta och det minsta.

Det var fint väder idag

Så hur har dagen varit då? Jo, den har varit riktigt bra faktist. Väldigt juristig och väldigt rolig och bra. Juristigheterna började på en seminarielektion om bevisning med Isak. Jag var lite tveksam till killen i början. Han verkade lite osäker och trots sin säkra stämma mässade han inte alltid på med säkerhet. Vi var nog lite elaka mot honom till en början, men han var ju å andra sidan lite taskig tillbaka. Numera, två månader senare, måste jag erkänna att killen är riktigt bra. Han lyssnar och uppmuntrar oss att engagera oss.

Jag var dock inte särskilt engagerad idag och det måste ha sett rätt roligt ut. Jag lyssnade i och för sig ivrigt med pennan i hand och antecknade det Isak babblade på om. Det är ju trots allt mitt PM-ämne. Men mitt i min anteckningsfrenesi sträcker dock individualisten modigt upp handen och ställer en fråga som får Ibbe att rynka på ögonbrynen. Dum som jag är slår jag upp boken, öppnar käften och svamlar något.



Att jag aldrig lär mig. Jag blev lite konfunderad och osäker på om det jag svammlat verkligen var det som stod i boken. Det är ju trots allt ganska korkat att rätta individualisten utan att ha fattat det själv. Det är ju så att man tar sig för pannan.

Därför läste jag om det jag precis läst, koncentrerade mig, rynkade säkert pannan och undrade "vad fan skriver han för nåt?" Alltså, boken är ju uppåt väggarna! Hur fan skriver karln?!? Mitt i mitt irriterade funderande hör jag dock "Benny?".

"Eh, Va?, svarar jag. Nästa snedsteg alltså. Medan jag suttit och slagit knut på tankarna och tagit kål på ett par miljarder hjärnceller har alltså, tror jag, Ibbe ställt en fråga. Jag fattade ingenting. Så det jag gör är att sammanfatta det jag fått för mig andra, eller tredje, gången jag läst det individualisten yrat om.

Då tar sig nästa person in i surret. Killen som mer eller mindre verkar sitta begravd i böckerna och alltid fattar allt tittar snett på mig och undrar vad jag yrar om. Jag försvarar, han tittar snett, jag förklarar. Ibbe nickar.

Puh.

Anyway, traskade sen efter seminariet till ekonomikum där jag slängde i mig en macka och snackade lite skit med några jurister. Sen var jag på Dag Viktors föreläsning. Ingen av oss fattade nog vad den egentligen skulle handla om. Men snubben som tydligen - iaf enligt ulven i fåra kläder - var straffrätten personifierad höll en riktigt intressant föreläsning om varför BrB ser ut som den gör.



Självklart stod han och viftade med den där jävla SOU:n (1988:2 tror jag) som jag letat frenetiskt efter under PM-skrivandet härom veckan. Inte för att jag tror att det var just den som han höll i som hade lyst med sin frånvaro på bibblan, men visst var det irriterande.

I alla fall. Det var en bra föreläsning under vilken vårt kära justitieråd förklarade att vår kära lagstiftaren består av ett gäng riktigt fega damer och herrar som inte har nån aning om vad de sysslar med. Kanske dags att aktivera mig politiskt och försöka få till en förändring själv. Jag är ju trots allt medlem i ett parti med tillhörande förbund. Nån som - i en kommentar - kan gissa vilket förresten (Em och Ida får inte gissa)? Jag bjuder vinnaren - d.v.s. den som gissar rätt först - på scones! ;)

7 kommentarer:

Anonym sa...

jag antar att jag får gissa... Folis! Du är en folkis, ja en folkpartist alltså. Pacta sund servanda- säger jag bara!!!
Ses om en vecka!!!;)

Benny Lindholm sa...

Fan också! Du fick ju inte rösta! Aja, antar väl att det bara är att baka scones då. :)

Anonym sa...

Ja inte under denna vecka.. först till nästa;) lycka till imorn, kommer sakna Er

H. sa...

Kul det där med Ibbe. :D Herregud människa, hur kan du öppna munnen på en föreläsning utan att vara helt hundra på att det du säger verkligen är så? Vet du inte att man inte får göra så? Like yaah..

Benny Lindholm sa...

Haha, jag vet, jag vet. Men är man lite småvirrig som jag så kan man inte låta bli. Och det blev ju rätt till slut...

H. sa...

Jag hoppas att du förstod att jag var sarkastisk ;)

Benny Lindholm sa...

aaah ;)