torsdag, november 08, 2007

Därmed basta!

Nej nu får det vara nog! Nog med slappande! Nog med slöande! Bara för att jag trotsade med att slappa hela dagen igår satt jag som ett jävla fån på seminariet idag! Eller, nja, lite är väl på grund av att man har skrivit en lag som inte går ihop men jag har ändå varit tvungen att plugga hela kvällen. Nåväl, nästan i alla fall. I alla fall. Nu förstår jag hur reglerna funkar. Däremot så fattar jag inte alls varför. Jag menar, vad motiverar att man binder bolag även om tredje man är i ond tro och om styrelsen, vd:n eller särskild firmatecknare på uppdrag av någon av dessa rättshandlar i strid med verksamhetsföremålet, andra föreskrifter i bolagsordningen eller av andra bolagsorgan? Visst, jag fattar att tredje man vanligtvis inte har kunskap om sådana föreskrifter o.s.v., men ändå?!? Ok, egentligen vet jag ju varför, för att man ändå kan angripa avtalet på obligationsrättslig grund enligt AvtL 33§ och 36§. Men det var det ingen som sa på seminariet idag och det står inte i kurslitteraturen. Det tog mig en hel kväll att fatta det och även efter det tycker jag det är konstigt. Mycket konstigt.

Om det är såhär det är att vara jurist ger jag upp!

Nu: back to the books.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gör du inte alls det! Jurister ger aldrig upp! ;)

Benny Lindholm sa...

hmm, visste att det var något jag hade glömt... Och jag gick ju tillbaka till böckerna.

Anonym sa...

Sluta Benny, du ger mig ångest! :) Visserligen tillbringade jag också hela kvällen med böckerna, men jag håller mig till att skriva om mina diskberg, shoppingrundor och sånt mindre ångestfyllt i min blogg! Trist att det inte blev ngn fika i veckan. Men vore kul att ta det snart. Ses imorn!

Anonym sa...

Precis. Jag förstod ironin. Gimme some cred man! ;P