söndag, augusti 17, 2008

teminus 30

Vänta, måste ha nåt att käka bara (tankarna ekar i skallen, jag mumlar säkert för mig själv också)

Och så bort - och så tillbaka. Det smakar hjärtegott. Fjällbrynt och leverpastej, kan det blir mer svenskt?

I alla fall, det är ungefär en månad kvar tills jag lämnar landet nu. Och jag är i enormt behov av sol och värme. Eller så börjar jag bara bli uttråkad. Det är ungefär fyra veckor sedan jag slutade sommarjobbet och jag har i och för sig haft det bra sen dess. Jag har roat mig med en resa till Köpenhamn, Hamburg och Falkenberg och det gjorde lika gott som solen och badandet veckan efter. Men så drog regnet in och det börjar liksom bli tråkigt.

Så det gäller att roa sig. Ikväll har jag roat mig med att i tankarna och drömmarna pendla mellan Los Angeles, Bangkok, Lissabon, Florens, Nice, Philadelphia, Rom och Neapel. Illa värre.

Och så har jag svamlat:

Människan: jag drömde om oss. Vi var i paris. Det var trevligt. Vi borde åka dit.
Jag: Jag kan åka imorgon, baby
Människan: Då jobbar jag för att få ihop till vår hushållskassa, ju!
Jag: Men du, var inte så styrd, släpp loss! Vi kan äta maskrosor om vi vill. På livets vingar är inget omöjligt! Jobb, bah, vad är det? sa han, vi kan, kan, jag menar, skita idet!

Och strax:
Shit, jag har suttit vid datorn i en timma nu, mumlade han till henne. Jag har letat resor, inspiration. Letat drömmar och prospekt. Jag vill resa! Han tittade henne i ögonen. Snälla, res med mig. Kom till England och åk tåg med mig! Vi ska dricka billigt rödvin och poetiseras
(låter fantastiskt!)
- billigt rödvin är OK i frankrike. för det är ändå franskt liksom. -

Och vad har jag gjort i helgen?
- Jag har lagt tak, och fått blåmärken på benen. Det var det värt. Men det regnade lite idag-
- Du har du byggarebennypeppat inför soffihopskruvandet?
(Du kommer älska uppsala, ramla mellan husen bakom V-dala med en vinflaska, studentisera och nörda, hata vinden som blåser och älska studentlivet)
(JA!)
- Jag är alltid pepp inför att bygga saker<
(BRA)
- Känns liksom att man skapar något. Tänk dig: Benny vaknar på morgonen och tänker att idag ska jag föda en soffa.
(Blir perfekt!)
- Det kommer att bli en så sjukt bra soffa. Sen får vi provsitta den.
- Ja, men först måste vi välkomna den! Säga: godmorgon soffan, du har vaknat till en underbar värld och ska stanna hos __ ett tag nu. Hon kommer ta hand om dig. Du kommer bli omkramad och omfamnad, kanske avdammad och kammad. Du kommer få vänner, skrivbordet och sängen. Du kommer vara trött om mornarna och le om kvällarna. Sitsen är din mun och armstöden dina mungipor. Le för oss nu, soffa! Le! Ty du är vaknad!


Jag borde verkligen åka på semester. Fast så är jag ju redan på semester.

Inga kommentarer: