tisdag, september 16, 2008

I England åker man tåg. Det går inte särskilt fort och alla gör det säkert inte, men i England åker man tåg. Man kan åka gula gamla fula tåg eller nya med elektriska färger på. Åldern eller färgen spelar dock ingen roll, alla går lika sakta.

Idag åkte jag tåg. Det gick inte särskilt fort och det var första gången i England. Jag åkte ett nytt tåg med elektriska färger på. Det tog mig en och en halv timma att åka tåg från Manchesters flygplats till Leeds. Och då är det egentligen en kortare resa än från Stockholm till Uppsala.

En annan sak man gör i England är att prata engelska. Det kommer kanske inte som en nyhet för de flesta av er, men i norra England pratar men en speciell sort engelska. Jag är inte säker på att jag har greppat den än, men jag kan i alla fall säga att den där engelskan som man lärde sig i skolan inte duger mycket till. Den funkar i skrift men ger bara höjda ögonbryn till svar om man försöker forma orden med ljudvågor. Queen's English, säkert!

1 kommentar:

Julia sa...

Men norra engelskan ar sa mycket lattare att forsta an sodra, trosta dig med det!