tisdag, oktober 14, 2008

Och så ger vi upp

Tanken var länge att jag skulle uppdatera denna blogg med vad som har hänt ända sedan jag kom hit till England. Tanken var att det skulle vara en riktig blogg. En riktig logg. Men så blev det inte. De första två veckorna blev jag helt inne i erasmusutbytet och internet och blogging blev det inget av. Sedan dess har jag uppdaterat bloggen lite då och då, men med uppdateringar som egentligen redan har passerat sina bäst-före-datum. Inläggen nedan, till exempel, är inte alls skapade de datum som de utger sig för att vara skapade på, utan senare i en slags stressade minnesattack.

Nåväl, jag överger denna tanke nu. Nu kommer jag blogga lite då och och då, och troligen, för det mesta, blogga mer i realtid. Jag kanske kommer skriva inlägg om vad som har hänt hittills;
  • Introparty,
  • Fotbollsmatchen,
  • Hur jag nästan blev kär men tyvärr sprang undan,
  • Carlos födelsedagsfest där jag blev buren genom området bärande min svenska tröja
  • Små-grodorna-kurser med andra utbytesstudenter,
  • Svensk middag med Natalie och Immanuel,
  • Svensk middag med korridoren,
  • Besöket på Ikea,
  • Första föreläsningarna,
  • Spansk-internationella middagar,
  • Alla pubrundor,
  • Alla missade telefonsamtal,
  • Alla okända nummer,
  • Leeds Light-Night,
  • Skräckfilmsnatten,
  • Resan till York,
  • Dejtingförmedlartjänsten,
  • Freshers Ball,
  • Efterfester på mitt rum,
  • Osv osv...
Men så kommer det troligen inte bli. Troligen kommer bloggandet blir mer eller mindre sporadisk och mer aktuellt.

Ta idag till exempel.

Jag gick upp alldeles för sent och cyklade på vänster sida av vägen på min racingcykel till Universitetet. Det tar ca fem minuter. Det var tungt imorse dock eftersom jag inte hade särskilt mycket luft i bakhjulet. Jag hade lånat en pump av grannen ovanför mig, Mathilde, men den fungerade inte eftersom jag har en racingcykel.

Väl på universitetet gick jag till föreläsningen som var i Jurisprudence. Det var intressant även om studenterna (tredjeårsstudenter) inte var särskilt respektfulla mot läraren. Efter föreläsningen gick jag ner till the Refectory där jag köpte en kaffe på fejkstarbuckset och en panini. Jag läste även the Times om bland annat den finansiella krisen och om engelsmännens egen förträfflighet.

Sedan gick jag till nästa föreläsning i ämnet Introduction to the law of Obligations. Den var okej. Avtalsrätten är ganska lik även om den är mer konservativ här och lite annorlunda i vissa avseenden. Jag mötte några av de andra utbytesstudenterna som finns på Faculty of Law och pratade lite med dem.

Jag gick sedan till dagens tredje föreläsning som var i kursen Constitutional Law. Den var rätt okej också även om den var lite väl basic (förstaårskurs). Jag blev även tokig eftersom föreläsningssalen är ett mindre fältsjukhus med alla hostande förstårsstudenter. Jag satt bredvid en tjej från Hong Kong som är Natalies "drinking buddy".

Efter föreläsningen gick jag med min cykel till en cykelverkstad på andra sidan Hyde Park. Där köpte jag en cykelpump som är kompatibel med min cykel. Efter att ha klurat i ett tag på hur min racingcykel fungerar så pumpade jag däcken och cyklade hem. Väl här hemma tvättade jag för alldeles för mycket pengar (£3 per maskin). När jag var klar med tvätten blev jag bjuden på fajitas av korridoren bredvid.

Efter detta pratade jag med några kompisar på msn och blev inbjuden på crepesafton i korridoren ovanför min där Mathilde bor. Vi var åtta utbytesstudenter; fyra spanjorer, tre fransmän och en svensk. Jag tog med lite öl och en av spanjorerna tog med lite till. Mathilde bjöd på crepes och cider. Diskussionerna var många och underhållande.

Efter crepes spelade vi kort.

Puh. Såna här maratoninlägg ska jag inte skriva mer.

Imorgon: föreläsning i Constitutional Law och i EU Enlargment: Legal Implications. Sen ska jag nog äta sushi med Natalies pakt och sen träna innan jag går på s.k. social med Erasoc (Erasmussociety). Sen ska vi enligt vissa gå på TigerTiger. Jag är inte den som säger nej.

Inga kommentarer: