söndag, september 21, 2008

Pubrunda med min Flat

Min Flat är hur skön som helst! När jag hade bloggat klart igår tittade jag ut genom fönstret och där såg jag ett helt gäng med folk som satt på gräsmattan. I en cirkel. I en hippiecirkel. Jag skänkte inte så mycket energi åt det dock, de såg rätt unga ut. 23 är ingen ålder i Sverige men här är det fem oceaner av år. Alla är trevliga dock och det är skönt med lite engelsmän för en gångs skull.

Nåväl, i mitt kök stod i alla fall en tjej från norra England. Hennes mamma var där också. Och hennes pappa. Och hennes bror. Jag började diska mina grejer samtidigt som hennes pappa muntert mumlar att jag är "also domestic". Vadå också, undrar jag. I alla fall var invasionen snart ett faktum. Om lägenheten tidigare varit svensk blev den svenska invasionen ett litet kort gästspel i en engelsk yra. Men det gör å andra sidan inte så mycket, är man i England så...

Förutom tjejen från norra England Sally-Ann (18) kom tre andra. Eve (18) från nånstans här i närheten, Michael (20) från utanför York och Jon (26) från London. En bra mix med andra ord, särskilt som de är engelska och jag därmed slipper fastna totalt i den utbytiska röran och att de alla inte är 18.

Vi bestämde att vi skulle gå ut på en liten pubrunda för att kunna lära känna varandra. Sagt och gjort. Först gick vi till the Skyrack. The Skyrack är en rätt trevlig pub här i Headingley. Det var mycket folk där och jag fick även nyttja mina kunskaper i hur man dricker öl. Viktigt att veta, tydligen (men skönt nog något som jag redan visste), är att man köper dricka (läs:öl) genom s.k. "rounds". Systemet går ut på att om man är ett mindre sällskap så köper man dricka åt alla, fast i omgångar. Viktigast är att inte vara sist (om du är ny i gänget) och om du är kille, att alltid vara före tjejerna. Jag tror att jag klarade testet, men så var vi ju alla nya för varandra också.

Efter ett par öl lekte jag Allan Ballan och skulle visa vägen till andra pubar. Det gick sådär. Det gick vilse. Vi gick vilse. Efter lite letande hittade vi dock till the Arc. Vid det här laget hade Anja slutit upp till vår lilla gänget, dvs den tyska tjejen som varit med och lekt i det spanska gänget. The Arc var trevligt, lite modernare och ganska högljutt.

Efter ytterliggare ett par rundor gick (ragglade) vi därifrån och vi hittade till en slags nattklubb. Vi det här laget så har jag rundat flertalet rundor och har mycket roligt. Efter nattklubben, som jag dock inte kommer ihåg namnet på höll jag och Anja sen på att bli överkörda. Det här var ett major moment under kvällen. En näradödenupplevelse, jag är fortfarande nervös. Dum som jag var, och onykter som jag var skjutsade jag Anja på hennes cykel på väg tillbaka till Lupton. Och svensk som jag är, och oengelsk som jag är, glömde jag vissa små petitesser i den engelska trafiken, som t.ex. att de kör på vänster sida. Nåja, vi överlevde i alla fall.

Idag har jag annars slappat. Jag har tagit det lugnt och laddat inför kvällens aktiviteter. Ikväll är det nämligen något så spännande som Welcome Party på the Students Union. Jag tror dock att jag dricker cola ikväll. ;)

Inga kommentarer: