fredag, december 05, 2008

Inget rår på britterna - förutom fejksnö

Det snöade i Leeds igår. Eller, snöade och snöade, det kom vitt vatten från skyn. Jag tänkte i och för sig inte så mycket på det, utan beklagade mig bara över att det var vattnigt på marken.



Men Leedsborna fick panik. En kvinna som jag talade med sa att det normalt tar henne fem minuter att köra till jobbet men nu tog en timma och I berättade att skolorna var stängde en dag som denna. Jag skrattade. Hon kvinnan förresten såg helt oförstående ut när jag nämnde vinterdäck. Hon frågade om det var däck med stora kedjor på.

Här i Leeds har de alltså inte vinter. Visst, det blir lite (mycket) kyligt ibland och det kommer något vitt från himlen, men det blir varmt strax efter och de vita s.k. snöflingorna smälter så fort de rör marken. Det enda som egentligen vittnar om årstidernas växlingar är att löven blir gula innan de faller mot marken.



Nej, någon vinter är det inte. Bortsett från vinden då, den är som hämtad från helvetets mest vindpinade hålor någonstans under oss. Jag blåser bort varje dag.

Men sen blåser jag tillbaka.

Inga kommentarer: