tisdag, februari 24, 2009

Standard-Erasmus dag 1

Okej, jag har bestämt mig för att dokumentera min vecka och har slumpvis valt ut denna. Om jag känner mig själv rätt så kommer jag inte lyckas utan kommer helt enkelt skriva idag, kanske imorgon och sen låta massa andra saker ockupera mina dagar. Det här är iaf min måndag:

Tidigt på morgonen kunde jag inte sova. Berodde förmodligen på att jag varit uppe för sent under helgen. Jag sysselsatte mig i alla fall med att lösa min Rubicks kub. Igen. Och igen. Och igen. Sen somnade jag.

Men sen vaknade jag igen. Ungefär halv sju imorse gick nämligen brandlarmet. Eftersom man får hörselskador och eventuellt också hjärnskador av det höga ljudet måste man gå ut. Föga förvånande var det lägenhet B1.3 som stod för larmet. Den här gången var det nog helt på grund av ett felande brandlarm snarare än matos eller annan rök. Vi fick i alla fall stå ute i morgonkylan en halvtimma och vänta på att en skojfrisk snubbe från universitetes säkerhetsstyrka skulle komma och konstatera att det inte brann någonstans och stänga av larmet så att vi fick gå in igen. Jag somnade.

För att vakna igen, ungefär en halvtimma senare, klockan åtta, av att brandlarmet går. Igen. Den här gången sätter jag mig i farstun, stoppar in öronproppar och leker med min Rubicks kub i tjugo minuter innan en smart granne ringer till vår warden som på distans, tydligen, stänger av larmet. Jag går och lägger mig igen.

Sover till tjugo minuter innan föreläsningen i rättslära börjar. Jag rusar upp, käkar en macka och sätter mig på cykeln. Men läraren är sen som vanligt. Idag diskuterade vi Rawls theory of justice as fairness samt dennes teori om overlapping consensus. Det var hyffsat givande. En kille sov oblygt på bänken.

Sen käkade jag lunch med min svenska vän. Jag åt sushi, hon sörplade soppa. Sen gick vi till ett kafé, ett marockanskt sådant, vid Hyde Park. Jag drack kaffe, hon sörplade te. Jag fyllde i två enkäter.

Sen gick jag och handlade. Jag köpte kyckling, krossade tomater och lök. Hade nån vag idé om att göra nån slags tomatsås. Men icke sa nicke. För när jag satt och slöpluggade frågade min flatmate om jag ville äta med henne och de andra i lägenheten. De hade gjort chilli och cheesecake. Det smakade bra och kycklingarna fick häcka i kylen istället för i stekpannan.

Sen var det lite plugg innan jag stod värd för veckans pokerkväll. Vi har, ett par grabbar här i huset, instiftat en liten tradition; varje måndagkväll spelar vi poker. Det gick sådär för mig idag. Gick plus två pund, men det är i alla fall godkänt.

Nu sitter jag med resten av plugget inför imorgon. Då väntar föreläsning i statsrätt, seminarium i detsamma samt föreläsning i en futuristisk EG-rättskurs. Får se hur det går på seminariet eftersom jag ligger hopplöst efter. Detta då jag precis, ungefär fyra veckor in på kursen, bestämde mig för att gå den. Jag har med andra ord inte gått på en enda föreläsning än och imorgon har vi seminarium i polis- och ordningsrätt med konstitutionella undertoner. Tydligen kan man förvägras att få träffa sitt juridiska ombud i det här landet.

Well, well. Det var allt för den här gången. Nu ska jag bita tänderna i ovan nämnda seminarium om Sgt Lewis vidunderliga äventyr.

2 kommentarer:

Pojken i Palermo sa...

He he, Rawls den jäveln! =) Kämpa på kompis! Skriv på, jag uppskattar det!

Anonym sa...

Haha, coolt..

Lycka till du med..

xx L

p.s. kanner igen mig med det dar med att ligga efter :(