söndag, oktober 23, 2005

Uppsala - Revelj (tihi) 10.00 - Frukost - Städa - Städa - Städa. Alla Städar. Städdag - haha.

You go backwards, but then you go forwards. Så sjunger han. Du vet han i Coldplay. Och I go backwards, then a small step forwards. Och jag undrar vart kartan tog vägen. Var är jag?

Men vissa menar att det inte är någon slump att jag är där jag är. Speciellt R. Kanske har hon rätt. Kanske meningen hänger där ovanför våra huvuden och vakar över oss när vi smyger fram på livets väg. Eller vänta. Springer fram. Eller kanske runt.

Skit samma.

Jag är inne på den åttonde veckan här i Uppsala. Inne på den åttonde veckan som juridikstuderande och den åttonde veckan som korridorsboende. När man kommer att tänka på det är det märkligt hur snabbt tiden kan gå och samtidigt stå still. Det känns som att jag har bott här i evigheter, som att alla de underbara korrisarna varit mina vänner, som att de är mina vänner och varit så, sedan längre än åtta veckor. Fast samtidigt känns det inte alls som länge sen. Som igår. Eller kanske imorse.

Och studierna rullar vidare. Jag blir irriterad på seminariegruppskamrater som inte tycks ha läst på sina saker och som inte hänger med i diskussionerna. Och minst lika irriterad på lärare som varken lyssnar på vad man säger (de är bara intresserade av att tydliggöra sina egna åsikter) eller inte förstår att man inte kan gå igenom en hel grundlag på 45 minuter. Som i fredags. Det går ut över de stackare som inte läst på. Och alla oss andra.

Suck.

Men sådant är väl studielivet.

Snart kommer min far och min syster på besök. Förmodligen. Förhoppningsvis. Jag ska bjuda på kaffe och muffins (de som A gav mig igår tillsammans med växten, även om muffinsen mest ser ut som kladdkaka nersmetad i muffinspapper - Fast de var goda!) som pappa och syrran säkert kommer smula ner hela rummet med. Och jag som precis har städat.

Hmm, hinner jag med mer idag? Kanske. Skulle vilja bege mig in till staden, köpa lite saker på Gallerix och sen bege mig till IKEA för att inhandla lite smått och nödvändigt till rummet. Men hinner nog inte med det. Vill plugga lite också. Och sen så är det givetvis filmkväll ikväll. Förhoppningsvis.

Imorgon: Plugga inför seminariet och jobba på PM:n och åka till Akalla för att hjälpa kidsen. Minst.

Inga kommentarer: