fredag, januari 27, 2006

Idag var det plugg på Snerikes bibliotek. Jag väcktes av telefonen och sen åkte jag dit. Det blev mer eller mindre som vanligt även fast Skåningen uteblev. Synd det! Men han kanske är med nästa gång istället...

Iallafall. Det blev lite juridik och mycket annat. Allt från flick- och pojkvänner till hemliga punschföreningar. Jag har i alla fall bestämt mig för att gå med i nationen nu. First thing to do on Monday. Men lite juridik blev det.

Och det slår mig - det slår mig så hårt - att juridik inte är att leka med. Det är allvar. Blodigt allvar. Det är ett av de yrken där man möter brottsligheten (även om brottsligheten i sig säkert inte är förkastligt, ingen människa är ju helt laglydig). Våld, skador, fihetsberövanden, våldtäkt, förskingring. You name it.

Men det är svårt att ha i huvudet alla gånger. Och inte så konstigt att vi därför stod och apgarvade när vi såg löpsedeln med alla döda barnen och den döde morfadern. Brutalt och roligt tyckte vi. "Får de skadestånd?!? hahaha!" utropade Söderbönan. Makabert. Om än sant. Stackars krake till föreståndare i butiken. Han lär ju aldrig råda sina barna att plugga juridik.

Men vi skämdes sen. Det gjorde vi.

Men ändå slår det mig. Det slår mig så hårt. Upprepbara mantran, I love them!

Aja, nu är det utgång på gång. Skulle nog gärna se hur "korridoren" är. Men de andra vill prompt till nation. Får se hur det blir. Nu är det i alla fall dusch och sen förfest.

Imorgon: Middag med pappa

2 kommentarer:

Anonym sa...

döda barn? död morfar?
kul att skratta åt?

Benny Lindholm sa...

Nej, det är just det som är grejen. Och egentligen så skrattade vi inte åt barnen eller morfadern, mer att det finns juridik i allt. Och vi möter brutala saker hela tiden och då är det lätt att ta till skrattet för att ta itu med det. Men min reflektion låg i att det kan uppfattas som illa...