fredag, januari 06, 2006

Jag sneglade mot juridicum idag. Sneglade på distans. En liten turist frågade mig om alla studenter pluggade i universitetshuset och jag svarade att vi studenter finns utspridda över hela staden, bland annat i juridicum. Och jag vevade med handen mot det hus som kommer bli mitt andra, kanske tredje (biblioteket är ju med i bilden också) hem det närmaste halvåret.

Men först är det Helsinborg som gäller. Och middag med A. Hon är här just nu, kom igår och åker imorgon. Eller åker och åker, hon ska till en annan vän efter att ha våldgästat mitt rum i ett par timmar medan jag är på väg ner till Helsinborg. Ska bli kul där nere. En del av mig ser verkligen fram emot det. Riktigt mycket, det är bara plånboken som protesterar en aning. Men det är säkert värt det.

Idag har jag förutom vevat mot juridikens hus och försökt tränga bort att det är pluggatider som står för dörren igen, varit en aning kulturell. Jag och A besökte domkyrkan som vi bevandrade i säkert minst en halvtimma innan vi besökte nästa kyrka, försökte tränga oss in i Gustavianum och Carolina Rediviva och sen gick vi ett varv runt slottet. Vi hamnade till slut, efter inhandlande av diverse intima detaljer, på ett kafé där vi drack en varsin kopp varm choklad.

Sen ut i kylan igen. Men nu - mitt i Frank Sinatras skönsång - ska jag snart försöka masa mig in till köket och laga lite mat. Husmanskost - Pannbiff med potatismos. Mmmm, gott ska det bli.

Förresten, gårdagen var underbar efter jobbet. Riktigt avlsappnande: juridiken var långt borta. Nära var en stor kopp te, sent julklappsutdelande, kortspel och jordnötter. Och så Leonard Cohen.

Imorgon: åka till Helsingborg, fika, utgång med skånes grabbarna grus mfl.
Övermorgon: Åka hem.

Inga kommentarer: