fredag, april 07, 2006

Ibland kan jag vara bra barnslig, det kan ganska många intyga. Till och med jag själv. Som en av livsglädje sprudlande tolvåring kan jag stå framför spegeln här hemma, dansa, sjunga med i musiken och le och skratta. Sprudlande.

Helt underbart. Givetvis, som allt annat, är det goda humöret och livsglädjen avhängig allt det omkring. Omständigheterna i övrigt, så att säga. Om solen skiner, om jag har umgåtts med vänner, någon sagt nåt trevligt, och så musik såklart, ja, musik är alltid ett slags lyckopiller, verkligen, då blir jag på omåttligt bra humör efter ett tag när det har hunnit sjunka in, djupt in i själen och medvetandet och jag lyckas förmå smilet tränga fram från under allt det andra och jag helt plötsligt inser att det är kul att leva, underbart att leva, helt underbart helt enkelt.

Vann jag nu? Jag menar, tävlingen att skriva världens längsta mening. Skitsamma.

Idag har jag bakat tårta. Jordgubbstårta. Den blev riktigt smarrig faktiskt. Kanske är jag lite huslig ändå som I påpekade på basgruppsmötet imorse. Kanske är det så, vem vet. Vad tror du?

Tårtan var i alla fall till M i korridoren. Han är vanligtvis en ganska tyst, lite smygande människa. Han är inte den sorten som tränger sig på eller gör sig jobbig. Han är bara en helt hyvens, snäll kille. Han får sina galna små utbrott ibland, därav vår födelsedagspresent till honom: en DVD-box med alla gamla Rosa Pantern-filmerna. De som har sett filmerna vet att Inspektör Closeau har en tjänare (en asiatisk sådan) som alltid väntar med galna upptåg hemma hos inspektorn. M är precis så. Tyst och trevlig på utsidan, men där inne gömmer sig en riktig buse.

Han blev riktigt rörd idag i alla fall. Trodde nästan att han skulle fälla en tår där ett tag. Men han höll sig. Eller så var det S's starka indiska mat som gjorde att en tår skymtades. Men det kändes gott att ge honom glädjen.

Helgen blir väl som den blir annars. Hade tänkt besöka en vän i Stockholm imorgon. Sedan kanske käka middag med farsan. Sedan ett par öl med några polare. Sedan natt. Sedan kanske J på lördagen. Sedan ett par öl med en annan gammal vän. Sedan förmodligen hem till Uppsala igen. Hem ifrån mitt andra hem dvs. Sedan film på söndag, med finskan. Har ju lite av påsklov.

Nu ska jag i alla fall sova. Med ett leende på läpparna. Förhoppningsvis.

Sprudlande.

Imorgon: Stockholm.

1 kommentar:

Anonym sa...

Livsglädje är väl ändå underbart..det är så livet ska levas..som en lek..för det är ju vad det är.. :) kram från Sara