tisdag, maj 16, 2006

Lycka kan bytas mot sorg och ilska kan bytas mot glädje.

När jag flyttade in i mitt lilla studentrum för snart två terminer sedan funderade jag ett tag på att ha sängen placerad så att solen inte skulle kunna nå den med sina solstrålar. Solstrålar kan skada ens sinne. Öppna upp det när man mest av allt vill sova. Men efter ett par minuters velande bestämde jag mig till slut för att istället ha sängen i hörnet mitt emot sängen. Solen har därför väckte mig varje morgon i slutet på förra sommaren och har väckt mig lika mycket nu när våren och nästa sommar kommer intågandes. Solstrålarna förpestar. Men det har ändå varit värt det. För jag kan halvligga i sängen, lutad mot väggen och titta ut genom fönstret.


Det är bra. Jag kan sitta där lutad mot väggen, titta på den ibland blå himlen, kanske skymta domkyrkan och kontrastera med mig själv. Jag tror inte på gud och jag är ingen blå himmel. Det är ljust där ute men mörkt här inne. För varje andetag dör någon.

Jag har börjat med tentaplugget. Skrivit rent skadeståndsrättsanteckningarna och gluttat lite i Hellners bok. Jag hoppas att det hjälper. Kunskapen är än så länge ytlig, lika ytlig som en skräddare på mälaren, men den kanske kan bli djupare. Om två veckor och fem dagar tar världen slut. Men innan kommer min bror på besök. Har glatt mig åt det hela dagen. Men lycka byts mot sorg och glädje mot ilska. Inte tvärtom.

För varje andetag dör någon.

Imorgon: Plugga

3 kommentarer:

Fröken Lund sa...

Åååh! Skadeståndsrätt! Jan Hellners bok är guld. Läs den. Det var nog den enda bok jag läste under termin 2 och förmögenhetsrätten. (Vi har ju ett annat terminssystem i Lund).
Det är rätt intressant hur skadeståndsrätten fullkomligt översvämmas av fall med hästar. Det är en viss överrepresentation och det är inte utan att man undrar om den är representativ för de skadeståndsprocesser som årligen förs i landet, eller om Hellner bara har en enorm förkärlek till hästmål. Jag gillar fallet med travtränaren "Stig H".

Bara att pränta in i skallen, allt det där med att det ligger i farans riktning och skyddsintresset osv.

Lycka till!

Anonym sa...

ditt blogginlägg kändes lite meditativt den här gången. what to say.. jag vet inte.
"För varje andetag dör någon" är ju något man kan begrunda i all evighet men inte göra så mycket åt.

Anonym sa...

Åh, jag förstår att det är tentatider och så, men uppdatera lite mera! Som blivande juridikstuderande vid UU med fäbless för grundliga förundersökningar är bloggar som din alldeles, alldeles underbara!
Vänligen,
Nina