torsdag, mars 08, 2007

Om det är något som jag stör mig på JÄVLIGT mycket så är det vissa människor som vistas på JB. JB är den förkortning som alla djurister slänger sig med och betyder juridiska biblioteket. Det ligger mitt inne i stan i stadsbibliotekets gamla lokaler och om det inte vore för alla andra studenter så hade jag pluggat där hela tiden.

Visst, det finns två sidor på det myntet. Det är ju bra att mina juridikpolare hänger där eftersom man kan fråga dem frågor eller ta en kopp kaffe eller bara snacka skit osv osv. Men det finns också en hel del andra på gränsen respektlösa människor som hänger där.

Det finns allt som allt tre typer av jurister som hänger på bibblan.

1. Glamourjuristen
Glamourjuristen är lägger ner mycket tid på sitt yttre och sitt framträdande. Hon bär i regel högklackat så att hon ska bli lite längre och föra så mycket oljud och synas så mycket som möjligt. Hon bär gärna med sig en dator som hon sänger ner på bänken i salen så att alla märker henn och som hon skriver e-mail på till alla andra glamourjurister för att "nätverka". När hon inte trippar runt på JB så är hon och shoppar i stan. Hennes plats är paxad med en bok men trots detta måste hon gräla och kasta arga blickar på de personer som tagit hennets plats under de någon av de fem timmar hon varit borta från JB. Hon hälsar med kindpussar och glada utropp så att alla ska märka henne.
Framtid: varthelst hon kan tjäna pengar och samtidigt synas mycket, vilket är viktigt för att kompensera för hennes dåliga, oäkta självkänsla.

2. Individualistjuristen.
Individualistjuristen är den som lägger ner mest tid på sitt framträdande även om man vid en första anblick kan tro att detta är glamourjuristens område. Han har en klar dragning till den musikstil som gav honom en känsla av identitet när han bestämde sig för den. Således är hiphop, soul, indiepop osv det viktigaste i hans liv och inspirerar honom i allt. Individualistjuristen håller en mycket nedtonad och låg profil men känner trots detta nästan alla på Juridicum i kontrast mot glamourjuristen som snarare bildar grupperingar och tävlar med andra glamourjurister.
Framtid: antingen ett anonymt juristjobb som han är mycket duktig på men innerst inne föraktar eller ett ytterst framträdande juristjobb som t.ex. justitieråd eller professor.

3. Vilseipannkakanjuristen.
Vilseipannkakanjuristen är den som sällan faktiskt dyker upp på JB. Han eller hon hankar sig fram på utbildningen och är livrädd för de andra två juristgrupperna. Trots detta så finns det alltid ett par av VIPJ:erna på JB. De utmärker sig genom att smyga längs hyllorna i jakt på allt som kan få dem att se smarta ut. Han/hon är mycket osäker och har en i det närmaste obefintlig klädstil/smak. Innerst inne hatar han/hon juridiken vilket gör det mycket tveksamt om han/hon ens kommer arbeta med paragrafer i framtiden.
Framtid: osäker, förmodligen vända hamburgare på Sibylla eller plocka varor på ICA, förevigt hånandes av Glamourjurister.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Det finns ingen kategori för "vanliga" juriststudenter? ;) Men vanlig och vanlig vet jag inte om jag är.

henover sa...

Vilken kategori tillhör du då? ;)

Benny Lindholm sa...

Johan: Vanliga juriststudenter? Haha, nu är du allt rolig. Tror ärligt talat att de inte finns. Men antar att det bland de mer normala juriststudenterna så passar ingen av kategorierna in. Hur skulle du beskriva en fjärde?

malin: Just nu så känner jag mig som en VIPS med drag av individualistjurist. Men nogs mest VIPS.

Fröken Lund sa...

Jag är nog en kombination av de där tre. Visst tycker jag om att klä mig snyggt och har även klackar på vissa av mina skor, men jag går lika gärna i mina Le coq-skor. Kindpussas gör jag dock inte! :-)

Jag är nog en sån där jurist som mer skrattar åt de där överpretentiösa juristerna som har sådan ångest för yrkeslivet och framtiden. Alltså, de där juristerna som stjäl varandras anteckningar inför stundande tenta eller river ut sidor ur gamla propositioner/SOU:er som inte finns att hitta på nätet.

Jag är nog förmodligen mest individualjurist om jag är tvungen att välja en kategori. Men annars stämmer inte någon kategori in särskilt bra på mig.

Benny Lindholm sa...

De flesta verkar vara en kombination. Men jag lovar om du skulle sätta dig på JB här i Uppsala så skulle du se att ungefär 40% är glamourjurister och 40% invididualist jurister. Ytligt sett alltså.

Och det hör med riva ut sidor, det är bland det värsta jag vet!! När man till slut har letat sig längst in i källaren och funnit en SOU under ett gäng SvJT så upptäcker man att varannansida fattas....

Benny Lindholm sa...

jajaja Emma, jag vet att jag råkade särskriva...