torsdag, mars 08, 2007

Som sagt så åkte jag igår taxi upp till Engelska Parken och de förrädiska korridorerna där. Innan den smått ironiska färden upp till språkvetarna och deras labyrinter hade vi i basgruppen haft möte i glasburen på Dag Hammarskjöld. För er som inte vet vad det är så kan jag säga att det inte handlar om nån skum installation på den forne generalsekreterarens grav utan en oas i statsvetarnas bibliotek som ligger vägg i vägg med JB - SOM FÖR ÖVRIGT BORDE INFÖRA ETT FÖRBUD MOT KLACKAR!

Det funkar hyffsat bra att sitta där även om det brukar bli lite väl högljutt runt lunch numera eftersom de installerat ett gäng mikrovågsugnar på fjärde våningen. Det är nämligen så att glasburen inte är någon bur utan snarare botten i ett slags atrium mitt i byggnaden. Vilket är rätt soft. Man kan se solen eller månen eller fallande snö eller moln eller nåt annat sånt där vädrigt om man tittar upp och ut genom glastaket.

I alla fall. Vi satt där och våndades och stånkades och jag bråkade med en och annan basgruppsmedlem och kände mig totalt allmänt korkad. Vilket i och för sig inte är så ovanligt men kontrasten blir liksom total när man till slut fattar att det berömda rättskraftsägget är föränderligt. Jag hade aldrig fattat att äggulan liksom expanderade ibland. Men det var härligt att få en såndär ahaupplevelse mitt i atriet när det regnade som värst där upp på taket.

berömt rättskraftsägg

Ägg har aldrig varit min favorit förresten, även om brorsan varit helt fanatiskt glupsk när det kommer till ägg. E är inte så måttlig hon heller. Jag äter ju ägg men inte hundra om dan om man säger så. Varför man nu skulle säga det...

På tal om error in persona och så så kan jag ju säga att juridiken kopplar grepp om verkligheten på andra sätt också ibland. I förrgår på jobbet kom två grabbar in och eftersom den ena av dem var J, Ems kompis tillika juridikstuderande (lite och i alla fall), så ropade jag efter honom. Det var bara det att det var hans kompis som vände sig om, smått förskräckt och svarade. De visade sig att det var han som var J och att den andre inte alls var J. Nu när jag tänker efter så hade han kanske snott något och därför såg så förskräckt ut. Skulle kanske ha kollat. Aja, det var error in persona i alla fall. JAJAJA! Jag försöker!

Vadå?
Vara juristnördig såklart!

Skakar på huvudet, gör jag ibland. Som nu till exempel...

Aja, igår mitt i huvudvärken ungefär så talade den omtalade brottsprofeten med den risiga rösten klarspråk till slut. Vilket var bra. När han kommenterade såna där som springer runt med nazistiska symboler kallade han dem för "nazistslynglar". Rätt och slätt. Och det tycker jag var bra. Sen att det var mitt i en strandad och av mig medvållad (tihi, börjar ju bli riktigt bra på det här) diskussion om Hells Angels, det var en annan femma.

Nu ska jag sluta fjanta mig, raka mig och sen pallra mig ner till JB - SOM FÖR ÖVRIGT BORDE INFÖRA ETT FÖRBUD MOT KLACKAR! - och läsa på lite inför morgondagens opponering. Sen ska jag laga pannbiff och gå på bio. Inte samtidigt, men ni fattar.

Imorgon: opponering, möjligtvis Stockholm. Inte opponeringen, men ni fattar...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trion i Bellville - jag har ju DVD:n här hemma =) När ska vi se den?!? Jag står för de poppade grodynglen!!

Benny Lindholm sa...

CARRO! klart vi ska kolla på Trion från Belleville. Du har mitt nr. Ring när du får tid! :)

Utmaningen skall strax besvaras ;)