torsdag, april 12, 2007

Haha, via en blog hittade jag en intressant sajt som testar om en hemsida är blockerad eller inte i Kina. Tydligen, enligt sidan iallafall, så blockeras det ganska fritt där borta i öster. Det som förvånade mig, och som jag tycker är ganska lustigt, är att den här sidan tydligen är blockerad.



Vilket iofs är lite konstigt eftersom jag enligt ClustrMaps har haft besökare från Kina. Men det kanske var innan...


Nu när jag tänker på det så har vi ju haft censur även här hemma. Vår kära dubbelt avgångna före detta justitie- och utrikesminister (ganska tunga poster) tryckte ju på för att förhindra vissa bilder på internet. Sägs det i alla fall. I sanningens namn ska väl sägas att hon inte riktigt håller med om den beskrivningen. I vart fall att det inte är fråga om ett brott mot yttrandefriheten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant sida! Anledningen till att din sida är blockerad i Kina torde vara att den utgör en subdomän till blogspot.com - och den domänen är med största sannolikhet blockerad i hela Kina. De gillar inte bloggar och yttrandefrihet. Min är i alla fall tillgänglig :).

Ida sa...

Jag ar blockad! Nar min kamrat var i Kina kunde hon inte lasa min blogg. Men det verkar som att hela blogspot ar blockad. I dunno.

Raknar med att du haller stadiga stallningar pa mandag da jag icke kommer att hinna lasa pa. Handskak pa den?

Ses snart!!!!!