onsdag, september 17, 2008

Dag 2

Jag vaknar med en huvudvärk, det är svårt att leva i England. Antingen förgiftas man av gula drycker eller av stinkande mattor. Mattan kommer bli en följetång. Nej, jag är inte bitter, det var kul igår.

Idag har jag inte gjort så mycket. De praktiska detaljerna som att stå i flera köer för att få ett studentkort klarade jag av redan igår med hjälp av Mr Immanuel som mötte upp mig efter mötet med köerna på Accomodation Office. Så idag har jag skött mer praktiska saker. Jag har t.ex. upptäckt att det tar ca 30 minuter att gå till universitetet från där jag bor och att det tar ca 15 fler minuter att komma ner på stan.

Väl nere på stan irrade jag mest runt bland alla butikerna. Utbudet av butiker är minst sagt enormt, som vilken lite större stad som helst med andra ord. Försäljarna är mer aggressiva dock, de attackerar en på gatan och ger sig knappt. Tur att man har lärt sig stockholmsansiktet och låtsas som ingenting samtidigt som man drygt viftar lite med armen.

Till slut hamnade jag i alla fall på Wilkinsons där jag köpte lite saker till mitt kök (4 x glas och bestick samt 2 x kopp, assiett, stor tallrik och liten tallrik) och ett täcke. Jag sov i min lilla sovsäck inatt. Eller sov och sov, jag låg halvfrusen och sniffade mattlim i min lilla sommarsovsäck. Heltäckningsmattor tydligen inte mot kyla. Jag köpte också fem adapters eftersom de här i England har fått för sig att två hål i väggen är alldeles för snålt och därför har borrat ett tredje. Och jag som trodde att ström bestod av plus och minus, vad ska vara i det tredje hålet?! Neutral? Extra plus för kalla nätter när heltäckningsmattan är så kall att den stinker? Hur svårt kan det vara!?

Men jag är ju å andra sidan ingen elektriker. Vi kanske inte har elektricitet i Sverige. Vi kanske har iskraft. Ingen aning.

Väl hemma i Headingley sen upptäckte jag i alla fall att det ligger en Wilkinsons runt hörnet från där jag bor. Utmärkt, jag hade ju verkligen längtat efter en vandring med täcke och saker från stan. Jag gick dit ändå efter att jag hade dumpat sakerna från stan och köpte en kudde (kan ju också vara bra att ha) och en stor stekpanna samt två kastruller. Jag köpte även knivar och en skärbräda. Och ja, jag blev kollad leg den här gången också.

Ikväll ska jag leka mer spanjor med the spanish connection. Jag, tysken och de andra små spanjorerna. ;)

Inga kommentarer: