lördag, september 20, 2008

jomenseruatt

Tiden springer förbi. Den rusar åt höger, förbi alla dagarna i kalendern och den tycks likgiltig inför att vissa saker borde ges mer tid och andra mindre. Inför tiden är vi alla lika.

Kan man tycka i alla fall, jag drar mig nu till minnes en diskussion jag hade med pappa för ett par år sen. Hans resonemang var klockrent på så sätt att det var ett enkelt resonemang. Han menade att tiden är konstant. En sekund är en sekund är en sekund; likadan som den innan och likadan som nästa ska bli.

Jag höll inte med. Kanske var det tonårstrots, kanske var det ett plötsligt infall av klokhet och insikt. Kanske var det bara galenskap. I vilket fall höll jag inte med utan hävdade hårdnackat att tiden är relativ. Relativ på så sätt att varje sekund inte alls är den andra lik.

I den vetenskapliga teorin är tiden kanske konstant, d.v.s. en sekund är så lång ”tid” det tar för en proton eller vad det nu är att färdas ett visst avstånd. Jag skriver tid inom citationstecken just på grund av denna ironi. För jag menar, som jag säkert gjorde då också, hur kan man veta att en sekund är en sekund om man definierar sekunden på ett sätt som inte har med tid att göra? Usch, teoretiskt det här, men häng med nu. Om vi säger att en sekund är A och att sekunden A är definierad efter hur A ser ut en given A. Ser ni cirkelresonemanget?

I alla fall. Antar att detta snarare är en bevisfråga som jag snurrar in mig i nu. Min poäng för ett par år sen – alldeles för många år sen, usch, denna tid nu igen – var att tiden uppfattas olika i olika situationer och att det som vi kallar tid egentligen bara är en nödvändig referensram men en referensram som vi omöjligt kan verifiera. För tid är i verkligheten det som varje individ känner och uppfattar den som. Och eftersom varje individ känner annorlunda är tiden relativ. Puh.

Nu var ju inte detta vad jag ville säga med detta inlägg dock. Jag ville säga att tiden har sprungit iväg och att jag har fyllt denna tid med en massa olika saker.

1. Jag har blivit halvspansk. Inte alls egentligen men ändå litegrann. Kommer nog lära mig spanska innan året är slut. Ironiskt va? Åker till England och kommer hem som spansk.

2. Jag har sjungit karaoke. Ni kommer aldrig få se bilder och det är tur att ljudvågor dör när de träffar väggar. Need not say more.


3. Jag har dansat Salsa. Det gick bättre. Vi var kungarna och drottningarna på dansgolvet.

4. Jag har varit på tipskryss med kristna. Vi gjorde en giraff av tidningspapper. Det var kul. Vi vann nästan.

5. Jag har varit på Fruity Disco, som är lika fånigt som det låter. Tänk artonåringar som dricker vad de tror är friska fruktiga drinkar men som egentligen bara är vodka smaksatt med något odefinierbart.

6. Jag har köpt en cykel och blivit nästan överkörd flera gånger.

Nu ska jag träffa mina nya flatmates. De kom idag.

Inga kommentarer: