fredag, februari 27, 2009

Standard-Erasmus dag 4: torsdag

Inte någon överdrivet spännande dag idag heller. Sov som en stock fram till lunchtid nästan, när jag hetsigt forcerade mig genom en mindre orkan för att komma i tid till föreläsningen i bolagsrätt. Jag kom tio minuter sent. Anledningen till att jag var sen hade dock inte enbart med att jag sovit för länge att göra utan berodde också på att jag hade föreläsningen i mardrömsbyggnaden Roger Stevens.

Engelsmännen gillar nämligen trånga utrymme så för att få det extra mysigt har de byggt korridorer och trappor i denna byggnad så smala att max två i bredd kan gå i dem. Och med tanke på att ungefär 20 föreläsningssalar ska tömmas och fyllas på varje heltimme blir det lätt trångt. Och saken blir inte precis bättre av att de annars så pragmatiska engelsmännen tycker det är trevligt att sitta i korridorerna och om de mot förmodan ska gå nånstans göra det i snigelfart.

Men det märktes inte att jag var sen. Läraren var också det, tjugo minuter till och med. Kanske hade hon också fastnat bakom en liten snigel. Eller så var hon det själv.

Nåväl, efter föreläsning och efterföljande lunch bar det av hemåt och här hemma har jag sysselsatt mig med att leka med bolagsrätt, städa och tvätta. Imorgon kommer en kamrat från Uppsala och som nu pluggar i Reading hit, och jag vill inte att han ska få leka med silverfiskarna när han sussar på mitt golv.

Bolagsrätten är för övrigt intressant här. Eller som min kurslitteratur uttryckte det:
Maintaining the directors' discretion is a significant feature of UK company law.
Och självständighet har de. Till skillnad från i Sverige finns inget krav på bestämmelse i bolagsordningen som fastställer verksamhetens syfte. Styrelsen är helt fri att fatta beslut som strider mot aktieägarnas intresse. Det finns inga krav på årsmöten för flertalet bolag. Det är styrelsen som mer eller mindre beslutar om utdelning osv. osv. Nu har jag iofs ett ganska bristfälligt minne av den svenska bolagsrätten, men att den engelska är mer liberal framgår så här långt i min läsning mycket tydligt.

Utöver detta har jag debatterat med en fransk erasmus-vän på facebook också. Han, och jag, kommenterade min senaste statusuppdatering ("Benny vet inte vad han ska ta sig till"):

Thomas: exactly!! i would even say Jag tror att Sverige är noll och är särskilt kon Benny.
Jag: Ou que tous les Français, comme pour suga kuk. Men det är en annan fråga : p
Thomas: hey if you don't what what to do: bli full och ha kul!
Thomas: lyssnar benny, jag vet att du är avundsjuk för att jag talar ditt språk, men vill inte ha mig, det bara det att min hjärna är över!
Jag: that didn't exactly make any sense. You just said I don't want you and that your brains has ended.. Toutefois, il est vrai...
Thomas: looooool fuck that's not exacly what i wanted to say... i wanted to say don't be jalous of me speaking your language it's just that my brain is better!! not at all what i say apparently....
Jag: Med andra ord kan vi konstatera att du inte talar mitt språk... Benny gagne à nouveau!
Thomas: ur good dude ur good.....

Jag är mest glad över att jag vann..

Inga kommentarer: